1886 - 2021 | 135 jaar MAIBURG
Afgelopen jaar bestond ons familiebedrijf alweer 135 jaar. Een rijke historie waarin wij zijn uitgegroeid naar een betrouwbare partner voor onze klanten. 'Daar doe je het toch voor.’Bas en Maarten Maiburg vormen inmiddels de vijfde generatie familieleden die het bedrijf in handen hebben. Lees het interview met Vakblad Interieurbouw voor een terugblik op die jaren en waar wij anno 2022 voor staan!
Het Waalwijkse familiebedrijf Maiburg kent een rijke geschiedenis. Dit jaar is het maar liefst 135 jaar geleden dat de onderneming is opgericht. Met inmiddels de vijfde generatie aan het roer is het familiebedrijf nog steeds dagelijks bezig om vakmensen van dienst te zijn. Directeur Bas Maiburg en Marketing- en e-commerce manager Maarten Maiburg laten hun licht schijnen op de historie van het bedrijf en de ambities voor de toekomst.
Bas Maiburg kan zich de dag nog zeer levendig voor de geest halen. Vrijdag 30 september 2011. De datum waarop het bedrijf haar 125-jarig bestaan op feestelijke wijze vierde met meer dan 700 klanten en relaties. Dit was ook de datum waarop Frans Maiburg, na een 40-jarig dienstverband, het stokje overdroeg aan zijn zoon Bas.

‘Een bijzonder moment natuurlijk’, vertelt de huidige directeur. ‘Ik had jarenlang in de financiële sector gewerkt, maar dit voelde als thuiskomen. Wat me tijdens de open dag in 2011 onder meer opviel waren de reacties van klanten toen ze binnen liepen in ons gebouwencomplex en inzicht kregen in onze business. ‘Zo! Doen jullie dit allemaal? Jullie zijn veel groter dan we eigenlijk dachten’, kregen we regelmatig te horen. Juist omdat we zo ontzettend dicht op de klant zitten, beschouw ik dit als een groot compliment. We richten ons namelijk niet alleen op grote klanten. Ook vakmensen die een paar keer per jaar een busje lijm of een plaat bestellen blijven bij ons van harte welkom en helpen we met hetzelfde serviceniveau graag vooruit.’
Maarten Maiburg knikt instemmend. ‘De korte lijnen zijn onze kracht en onze charme. We weten precies wat er bij onze klanten speelt. We komen beide op plekken waar men zegt; we hebben jouw opa nog gekend. Dat zijn klanten die dus al meerdere generaties afnemers zijn van onze producten. Een betrouwbare partner vormen voor je klanten. Daar doe je het toch voor.’
Kennisniveau
Bij Maiburg bestel je niet zomaar alleen een product. Want een rol schuurpapier, tape, folie of een bus primer verkopen is geen kunst op zich. Het is juist het kennisniveau waarin Maiburg al 135 jaar lang onderscheidend is, geeft Bas aan. ‘Wij nemen een adviserende rol aan en hebben een grote mate van applicatie- en materialenkennis in huis. We merken dat de adviesfunctie in de branche steeds belangrijker wordt. Mensen hebben behoefte aan antwoorden op uiteenlopende vragen over producten, projecten en werksituaties. De expertise van onze vele vakmensen komt dan uitstekend van pas.’Sparren
Maarten komt met een voorbeeld uit de praktijk. ‘Het komt voor dat een interieurbouwer een machine koopt en zich afvraagt hoe hij deze het beste kan inzetten. Op zulke momenten gaan we sparren en komen we bijvoorbeeld tot de conclusie dat een specifieke soort lijm het beste aansluit bij de gedane investering.Op die manier helpen we voortdurend klanten op weg en bouwen we duurzame relaties op. Maiburg is een in feite de ANWB voor de interieurbouwer, zeg ik wel eens. Veel bedrijven weten ons te vinden als ze kampen met uitdagingen. We denken op een slimme manier mee zodat onze klanten mooie dingen kunnen maken. Het is fijn om daar een steentje aan bij te kunnen dragen.’
LEES MEER OVER MAIBURG